Issue |
Vragen mbt Dataset 2.0 en DECOR |
Id |
peri-issue-300
|
Type |
Verduidelijking nodig |
Status |
Gesloten
|
Prioriteit |
normaal |
Object(en) |
Dataset Dataset Perinatologie 2.0 peri-dataset-3 (2012‑01‑01)
|
 |
Tracking 2012‑03‑09 09:18:00 - status: Gesloten
|
|
Auteur |
Kai Heitmann |
|
Omschrijving |
ad 1) De verzameling van gegevens zonder een scenario zit in de "generieke" datasets.
Daarnaast zijn er per scenario, bijvoorbeeld "Aanleverbericht PRN" of "Uitkomstbericht
1e lijn" datasets per scenario opgenomen. Hier komt dus te staan, welke dataelementen
uit de generieke set allemaal in dat scenario gebruikt worden. Dit is in de huidige
gepubliceerde versie nog niet voor alles ingevuld, maar dat is de plek waar het binnenkort
staat. Dan is er ook de bijbehorende kardinaliteit enz te vinden indien van toepassing/belang
enz.
ad 2) Zoals net gezegd
is de herhaalbarheid van (in dit geval groepen van) dataelementen/gegevens geen eigenschap
van de dataset maar van het "scenario gerelateerde dataset" dat gebruik maakt van
dataelementen. Consulten worden nav PRN verzoek toegevoegd en in een desbetreffende
groep samengevat die in het geval van een "Aanleverbericht PRN" dan herhaalbaar is.
Dat is natuurlijk niet het geval voor bijvoorbeeld een "consultaanvraag" bericht (bestaat
nog niet maar neem aan dat) over de situatie dat er nu een consult plaats gaat vinden
en de mededeling daarover. In dat geval zou er maar sprake van
slechts één consult (namelijk de geplande) mogen zijn. Vandaar zitten herhaalbarheid
en andere eigenschappen van elementen níet in de generieke dataset maar in de scenario's.
ad 3) In der daad gaan alle tot nu toe gebruikte Care Provision berichten (activate,
append, complete oftewel start zorg, uitkomst, einde zorg enz) van deze definitie
uit en dat blijft ook zo. Een aanleverbericht is dus een ander bericht, namelijk een
registratiebericht die rapporteert over desnoods meerdere care provisions. In jouw
voorbeeld met de facto twee care provisions staat in het
registratiebericht (aanleverbericht) dus, dat er sprake was van twee care provisions
maar de gegevens worden echter gewoon samengesteld zonder gerelateerd te zijn aan
de een of andere care provision. Alternatief zouden we anders beide care provisions
apart aan moeten leveren maar dat hadden we in Spirit 1c al voorgesteld en dat werkt
dus op dit moment blijkbaar nog niet. Een registratiebericht is dus een soort "achteraf-praat-en-samenvat-bericht"
met een "overkoepelende" zicht op desnoods meerdere aaneengesloten episodes van zorg.
Ik heb er lang over nagedacht hoe we dat
het beste kunnen doen a) zonder dat dit conceptueel helemaal fout is en b) zonder
dat de leveranciers hele nieuwe berichten moeten bouwen. In feite is dit gewoon het
uitkomstbericht en dan een paar toevoegingen aanbrengen en een paar gegevens herordenen.
ad 4) In een registratiebericht staan de twee of hoeveel care provisions die bijvoorbeeld
een verloskundige heeft verzorgd gerefereerd met hun identificatie, alleen genoemd
maar zonder gegevens direct daaraan te koppelen. Conceptueel is er dan sprake van
een overkoepelende act die de twee referenties samenvat en de
gegevens allemaal meegeeft. Maw: een registratie act die de twee care provisions noemt
en de bijbehorende gegevens allemaal samenvat.
ad 5) Dat was idd een optie, maar zie boven, dus één registratiebericht. Anders hebben
we eigenlijk bijna weer de situatie in 1c die op dit moment niet voor alle situaties
een voldoende oplossing voorstelde.
ad 6) Nee, het idee van een aanleverbericht is "achteraf praten en samenvatten" dus
na een tijd nadat de zwangerschap beëindigd is over de eigen gegevens te rapporteren.
ad 7) Is het dus niet.
|
 |
Tracking 2012‑03‑06 16:57:00 - status: Open
|
|
Auteur |
Reviewteam via Maarten Jansonius |
|
Omschrijving |
Ik heb een paar vragen over de peri-dataset-2.0, ik hoop dat je me hiermee kunt helpen.
1) Waar kan ik in DECOR zien welke peri-20 elementen in het aanlevernericht zitten
en welke niet (dus PRNvs RIVM-only velden)? De onderdelen Scenario’s en ook Datasets
per scenario zijn nogal nietszeggend en verwijzen allen maar naar de hele peri-20
set. Ik mis in feite de selectie die het bericht vormt, van elementen uit de data-catalogus.
2) In het overleg over de perinatologiedataset 2.0 heb je verteld dat er voor de
consulten/overdrachten een herhalend
setje velden zit (telkens wanneer/aan wie/waarom). Zou je mij kunnen zeggen waar dat
zit in de structuur? Is dat 20360 en co? Waar kan ik zien dat 20360 meermaals is toegestaan?
3) Ik heb een vraag over het veel voorkomende geval van overdracht naar gynaecologie
voor de bevalling, en daarna weer terug naar de verloskundige. Er staat bij Care Provision
Id: Als de zorg wordt beëindigd (door een overdracht) en later weer wordt voortgezet,
geldt dat als twee afzonderlijke Care Provisions. Als ik dit zie, en dan bovendien weet dat er in een bericht maar één
careprovision event mag zitten, hoe zit het dan met de aanlevering in één bericht?
4) Is er in het veel voorkomende geval van overdracht naar gynaecologie voor de bevalling,
sprake van 1 of 2 CareprovisionEvents (met unieke id’s) voor de verloskundige (zwangerschapsbegeleiding
en kraambedzorg).
5) Hoe worden de praktijken verondersteld deze 2 care provision events in te sturen?
In 2 aparte berichten?
6) Versturen op aparte momenten, of 2 berichten samen opsturen?
7) Als het maar 1 CareProvisionId is: Hoe moet ik dan bovenstaande omschrijving van
20280
interpreteren?
|
 |
Dit is niet de interactieve versie (ART) van DECOR. U kunt een opmerking met betrekking
tot dit issue doorgeven via email . Uw opmerking wordt zo snel mogelijk verwerkt. |