De oorspronkelijke gedachte was dat de feitelijke verstrekkende medewerker (van een
apotheek of apotheekhoudende huisarts) zou worden doorgegeven, zodat achteraf kan
worden nagegaan wie direct betrokken is geweest bij deze handeling. In de praktijk
bleek dat er verschillende redenen waren waarom dit geen realistische communicatie-eis
was:
- Sommige systemen registreren verstrekkingen niet op afzonderlijke medewerker.
- Sommige apotheken hebben niet voor elke apothekersassistent een UZI-pas.
- Zelfs als er wel een betrouwbare identificatie is, wil men die vaak afschermen.
Dit laatste hangt samen met het feit dat bij het opvragen van medicatieverstrekkingen
dan ook de verstrekkende medewerker in te zien is door bijvoorbeeld andere apotheken,
maar ook via een patiëntportaal. Dit wordt uit oogpunt van privacy niet wenselijk
geacht en weegt niet op tegen de (beperkte) functionele meerwaarde. Dit element wordt
dus alleen nog gehandhaafd vanwege XML Schema-compatibiliteit met voorgaande versies.
Merk op dat het natuurlijk toegestaan (en zelfs wenselijk) blijft om binnen het verstrekkende
systeem wel een registratie bij te houden van de betrokken medewerker(s) per verstrekking.
Waar mogelijk kan dit gekoppeld worden aan de UZI-pas, maar dat is geen vereiste.
Deze informatie wordt dus niet (meer) uitgewisseld, maar blijft handig als achteraf
navraag gedaan moet worden.