Een probleem beschrijft een toestand met betrekking tot de gezondheid en/of het welzijn
van een individu. Deze toestand kan zijn benoemd door de betroffene (de patiënt) zelf
(een klacht), of door zijn of haar zorgverlener (onder andere een diagnose). De toestand
kan aanleiding zijn voor diagnostisch of therapeutisch beleid. Een probleem omvat allerlei soorten medische of verpleegkundige gegevens, die een
gezondheidsprobleem representeren. Een probleem kan verschillende typen gezondheidsproblemen
representeren:
Een klacht (Complaint, finding by patient): een subjectieve, als negatief ervaren
waarneming van de gezondheid. Voorbeelden: buikpijn, geheugenverlies
Een symptoom (Symptom): een waarneming door of over de patiënt die betrekking zou
kunnen hebben op een bepaalde ziekte. Voorbeelden : koorts, bloed bij de ontlasting,
witte vlekken op het gehemelte;
Een diagnose (Diagnosis): medische interpretatie van klachten en bevindingen. Voorbeelden:
Diabetes Mellitus type II, pneumonie, Hemolytisch Uremisch Syndroom.
Een functionele beperking (Functional Limitation): een vermindering van functionele
mogelijkheden. Voorbeelden: verminderde mobiliteit, hulp nodig bij aankleden.
Een complicatie (Complication): Iedere diagnose die door de zorgverlener gezien wordt
als een onvoorzien en ongewenst gevolg van medisch handelen. Voorbeelden: wondinfectie
na chirurgie, gehoorverlies door antibioticagebruik.
Purpose
Een overzicht van de problemen met betrekking tot de gezondheid van een patiënt heeft
tot doel om alle bij de patiënt betrokken zorgverleners te informeren over de gezondheidstoestand
van de patiënt in het heden en het verleden. Het geeft inzicht in welke problemen
medisch handelen verlangen en welke niet meer actueel zijn. Het probleemoverzicht
geeft ook direct de medische context weer voor toegediende medicatie en uitgevoerde
procedures. Het overzicht bevordert een gerichte en efficiënte voortzetting van de zorg voor de
patiënt. Een volledige probleemlijst is van
belang ten behoeve van geautomatiseerde beslissingsondersteuning en het bepalen van
contra-indicaties.
Example Instances
Instructions
Voor het verpleegkundige domein geldt: wanneer twee partijen verschillende classificatiesystemen
hanteren, wordt voor uitwisseling de op Snomed CT gebaseerde Kernset Patiëntproblemen
gebruikt, zodat gegevens vergelijkbaar en uitwisselbaar worden. Er is een mappingstabel
beschikbaar van de Kernset Patiëntproblemen naar Omaha System, NANDA-I en ICF.
References
1. openEHR-EHR-EVALUATION.problem.v1 [Online] Beschikbaar op: http://www.openehr.org/knowledge/
[Geraadpleegd: 23 juli 2014].
2. North American Nursing Diagnosis Association [Online] Beschikbaar op: http://www.nanda.org
[Geraadpleegd: 23 juli 2014].
3. Diagnosethesaurus. Dutch Hospital Data [Online] Beschikbaar op: http://www.dutchhospitaldata.nl
[Geraadpleegd: 23 juli 2014].
4. Health Level Seven International EHR Technical Committee (February 2007) Electronic Health Record–System Functional Model, Release 1. Chapter Three: Direct Care Functions.
5. HL7 (April 2007) HL7 Implementation Guide: CDA Release 2 – Continuity of Care Document (CCD)
6. Nederlands Huisartsen Genootschap (2013) HIS-Referentiemodel 2013
Rootconcept van de bouwsteen Probleem. Een probleem beschrijft een toestand met betrekking tot de gezondheid en/of het welzijn
van een individu. Deze toestand kan zijn benoemd door de patiënt zelf (een klacht),
of door zijn of haar zorgverlener (onder andere een diagnose).
De probleemnaam definieert het probleem. Afhankelijk van de setting kunnen verschillende
codestelsels worden gebruikt. De ProbleemNaamCodelijst geeft een overzicht van de
mogelijke codestelsels
Begin van de aandoening, waarop het probleem betrekking heeft. Vooral bij klachten
waarbij het langer duurt voordat de uiteindelijke diagnose gesteld wordt is het belangrijk
niet alleen de diagnosedatum te weten, maar ook sinds wanneer de aandoening al bestaat.
Een vage datum, bijv. alleen een jaartal of een maand en een jaartal, is toegestaan.
Datum waarop de aandoening, waarop het probleem betrekking heeft, als niet meer aanwezig
wordt beschouwd. Deze datum hoeft niet gelijk te zijn aan de datum waarop de statuswijzinging
van het probleem is vastgelegd. Een vage datum, bijv. alleen een jaartal of een maand
en een jaartal, is toegestaan.