Terug naar index  <<  Terug naar datasets

draft Dataset Gegevensset e-Lab 2.16.840.1.113883.2.4.3.11.60.25.1.1

Naam Id
draft Gegevensset e-Lab 2.16.840.1.113883.2.4.3.11.60.25.1.1
Versie / ingangsdatum Vervaldatum
2010‑09‑23
Omschrijving

Gegevensset e-Lab conform het Nictiz/IHE-document van 23-09-2010 versie 1.0. De tekstuele correcties die versie 1.3 vormden zijn ook meegenomen.

In het externe aanvraag en resultaatproces van laboratoriumverrichtingen zijn in de e-Lab architectuur drie hoofdstructuren vastgesteld waarmee informatie wordt uitgewisseld. Deze zijn:

  • de aanvraag
  • de afname (additionele informatie afkomstig van de afnamelocatie)
  • de resultaatrapportage
In deze dataset is voor de drie objecten aangegeven welke gegevens deze bevatten. Een aantal objecten die meerdere malen van toepassing zijn, zijn apart omschreven. Het gaat hier om de gegevens van:
  • patiënt
  • zorgverlener
  • zorgaanbieder
De zorgaanbieder is de organisatie waar de zorgverlener in dienst is. Deze wordt aangeduid met het URA, UZI-register abonneenummer, identificatienummer van de zorgaanbieder die UZI-passen heeft aangevraagd.
Voor de landelijke communicatie in het e-Lab programma worden buiten scope verklaard:
  • Communicatie zonder BSN
  • Labbepalingen voor niet humane subjecten
  • Labbepalingen anders dan tbv diagnostiek
LESA – Rationeel aanvragen van laboratoriumdiagnostiek
De rubrieken/profielen van het formulier ‘Probleem-gericht aanvragen’ zijn voornamelijk bedoeld om de aangevraagde onderzoeken/testen voor een specifiek probleem te standaardiseren. Er bestaan lokale, verschillende uitvoeringen van het formulier. Slechts enkele profielen zijn zo gestandaardiseerd dat zij landelijk gebruikt worden en ook een aanvraagcode hebben. Voor de vertaling van dit Lesa formulier naar de opdrachtgegevens zullen alleen deze profielen als ‘Aangevraagd onderzoek’ opgenomen kunnen worden. In alle andere gevallen zullen de onderliggende testen als ‘Aangevraagd onderzoek’ ingevuld moeten worden en kan de naam van het profiel in ‘Informatie’ worden meegegeven.
De sub-rubrieken van het Lesa formulier vertalen zich naar ‘Reden aanvraag’.

Aanvragen met reeds eerder afgenomen materiaal
Als na telefonisch overleg met het laboratorium is gebleken dat van eerder bij de patiënt verzamelde materialen nog voldoende beschikbaar is voor additionele of nieuwe onderzoeken, kan een opdracht gegeven worden met ‘status opdracht’ is ‘Uitbreiding , materiaal aanwezig op lab’ cq. ‘Nieuw, materiaal aanwezig op lab’. Referentie aan de eerdere opdracht kunnen in de nieuwe opdracht meegegeven worden.Bij opdrachten op bestaand materiaal MOET de opdracht rechtstreeks aan het uitvoerende lab verstuurd worden.

Opmerkingen
Aannames:

  • Indien de afname incompleet is, vindt de vervolgafname plaats bij hetzelfde prikpunt.
  • Er wordt één set afnamegegevens gemaakt per bezoek aan het prikpunt.
  • Indien patiënt zelf de afnemer is (bv. urine) wordt degene die het monster in ontvangst neemt vermeld als de afnamespecialist.

Naam Details [‑]